Empat teknik bantu kuatkan daya ingatan.

p2cm

SETIAP manusia memiliki alat di dalam otak yang bertugas mengingat secara automatik dan cepat, sesuatu yang terjadi. Tetapi tahukah bagaimana cara menggunakan alat itu dengan baik dan berkesan?

Jika kita tahu cara menggunakannya dengan baik, maka kita akan menggunakan dengan baik dan memiliki ingatan kuat dan tidak mudah lupa atau lemah daya ingatan. Kita tidak perlu risau kerana perkara ini tidak sukar. Kita hanya perlu berusaha untuk melatih dan menguasai alat itu dengan sebaiknya. Apabila menerima sesuatu maklumat penting, tidak kita sedari atau duga sebelumnya dan tidak mempunyai alat untuk mencatatnya selain ingatan, maka mula menggunakannya dengan sebaiknya.

Langkah awal ialah memberi tumpuan pada maklumat itu dan perhatikan dengan sebaik-baiknya. Yakinlah bahawa kita pasti akan mengingatinya dan kuatkan azam untuk mengingatinya. Baca maklumat itu dengan jelas dalam fikiran dan ulangi sekali lagi. Kemudian katakan pada diri bahawa berniat mengingatnya, kemudian pada hari selanjutnya sebutkan apa yang kita ingat mengenai maklumat kelmarin dan seterusnya, dengan cara itu kita akan dapat melatih ingatan kawalan dengan baik.

Dalam usaha menggunakan alat ingatan kawalan ini dengan berjaya, dicadangkan menggunakan perantara alat deria bunyi-bunyian, gambar, bau, sentuhan dan lain-lain yang dapat membantu menguatkan maklumat dalam ingatan. Ingatlah selalu ingatan kawalan ini terjadi sesaat saja dan sekiranya ia berlangsung lebih lama daripada itu, ia menunjukkan ada kerosakan di dalamnya. Hendaklah kita yakin permasalahan yang dihadapi oleh seseorang memainkan peranan penting dan memberi pengaruh besar dalam gangguan proses penyimpanan maklumat dalam otak dan proses mengingatnya.

Seperti permasalahan kejiwaan atau tekanan jiwa ia adalah penghambat atau gangguan yang merosakkan proses penyimpanan maklumat secara jelas dan terang dalam ingatan. Oleh itu, dalam memanggil kembali maklumat itu daripada ingatan secara kawalan maka proses ini akan sukar dilakukan bagi orang yang mengalami tekanan jiwa dan gangguan lain. Yakinlah bahawa pemantapan maklumat dalam ingatan dapat menjadikan proses ingatan kawalan ini berjalan dengan mudah dan lancar ketika kita memerlukannya dan ia akan sukar sekali untuk dilupakan.

Percubaan untuk mengawal ingatan memerlukan latihan yang panjang dan ikhlas. Segala data di dalam otak memerlukan penafsiran rapi. Kesimpulannya, kita mungkin menggunakan alat ingatan kawalan ini dengan mengikut langkah berikut: # Perhatikan dengan baik maklumat yang ingin kita ingat dan kemudian di simpan dengan baik dan seterusnya memanggilnya kembali dari otak # Kaitkan atau ikat maklumat itu dengan sesuatu yang tidak mudah kita lupakan # Baca kembali dan ulangi maklumat itu dalam di fikiran # Pada hari berikutnya ulangi mengingati maklumat itu.

Petikan dari buku Teknik Ingatan – Kaedah Mengatasi Lupa dan Lemah Ingatan

About these ads

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: